Search Engine Optimization or Search Experience Optimization) SEO) که بخشی از بازاریابی دیجیتال است، دائماً تغیر می‌کند و قواعد و اصول آن به‌روز می‌شود. یادگیری این اصول نیازمند تلاش فراوان و کسب تجربه است. در حال حاضر پربازدیدی‌ترین موتور جستجوی جهان گوگل است و ازاین‌رو اغلب افراد تلاش می‌کنند رتبه برتر نتایج جست‌وجوی آن را به دست آورند، به‌این‌ترتیب احتمال اینکه محتوا در سایر موتورهای جستجو به رتبه‌های برتر برسد بسیار زیاد است. گوگل برای اینکه از بین محتواهای مختلفی که منتشر می‌شوند باکیفیت‌ترین‌ها را تشخیص دهند، یک سری قواعد و اصول پنهان دارد که در اصطلاح الگوریتم نامیده می‌شود و توسط کراول‌های (ربات‌های خزنده) این موتور جستجو و هوش مصنوعی پیاده‌سازی می‌شود. نحوه عملکرد و ماهیت این الگوریتم‌ها که دائماً در حال به‌روز شدن هستند، برای هیچ‌کس آشکار نیست اما متخصصان سئو از طریق آزمون و تجربه به یک سری از اصول آن پی برده‌اند و از طریق پیاده‌سازی برخی تکنیک‌ها رتبه خود را ارتقا می‌دهند. گفته می‌شود این تکنیک‌ها هرچند سال یک‌بار کاملاً تغییر می‌کنند و راهکاری که امروز به کسب رتبه برتر کمک می‌کند تا چند ماه آینده ممکن است بی‌تأثیر باشد؛ بنابراین کاری که این افراد انجام می‌دهند بسیار پیچیده و درعین‌حال متغیر است.

راهکارهای مجاز افزایش رتبه سایت در گوگل کدام‌ها هستند؟

کار سئو سایت به دو بخش عمده تقسیم می‌شود

سئو داخلی (On Page)

کلیه اقداماتی که روی محتوا انجام می‌شود تا ضمن آنکه برای مخاطب قابل‌فهم و جذاب است، موتورهای جستجو هم بتوانند آن را تشخیص داده و به آن رتبه دهند «سئو داخلی» نامیده می‌شود. کارهایی مثل تعیین کلمات کلیدی و چگالی آن در محتوا، استفاده از تصاویر و انتخاب نام آن‌ها و توضیح مناسب برای تصاویر، تعیین تگ تیترهای داخلی و… در سئوی آن پیچ (ON Page SEO) انجام می‌شود. هر تغییر کوچکی که در محتوا انجام می‌شود روی سئو تأثیرگذار است و ازاین‌رو در بکار بردن تکنیک‌هایی که در این زمینه استفاده می‌شود باید بسیار دقیق بود.

سئو خارجی (Off Page)

اقداماتی که در خارج سایت جهت کسب رتبه‌های برتر انجام می‌شود سئو خارجی یا آف پیج نامیده می‌شود. لینک بیلدینگ، انتشار رپورتاژ آگهی و… برخی از اقداماتی است که در راستای سئو خارجی انجام می‌شود.

آیا نتیجه گرفتن از سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است؟

کسب رتبه برتر در موتورهای جستجو یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر است. مدت‌زمانی که برای کسب رتبه‌های برتر باید صرف کرد، بستگی مستقیم به‌سختی کلمات کلیدی شما و میزان جستجوی کاربران دارند. هر چه سایت‌های بیشتری برای کسب رتبه در کلمه کلیدی خاصی تلاش کنند، کار هم دشوارتر می‌شود و قطعاً برای به دست آوردن رتبه برتر باید صبر بیشتری داشته باشید. کلمات کلیدی چند جزئی که رقابت کمتری برای آن‌ها وجود دارد، معمولاً در زمان اندکی رتبه می‌گیرند و در نتایج اول جستجو دیده می‌شوند. هیچ تضمینی برای اینکه مطلب شما رتبه برتر را از آن خود کند وجود ندارد و اگر فرد یا موسسه‌ای این ادعا را مطرح کرد حتماً باید به صداقت آن شک داشته باشید و بیم آن می‌رود که از تکنیک‌های کلاه سیاه برای کسب رتبه، استفاده کنند که بسیار خطرناک هستند.
گفته می‌شود این تکنیک‌ها هرچند سال یک‌بار کاملاً تغییر می‌کنند و راهکاری که امروز به کسب رتبه برتر کمک می‌کند تا چند ماه آینده ممکن است بی‌تأثیر باشد؛ بنابراین کاری که این افراد انجام می‌دهند بسیار پیچیده و درعین‌حال متغیر است.

اصول سئو به چه بخش‌هایی تقسیم می‌شود

آن‌ها که دنبال یافتن پاسخ سؤال سئو چیست، می‌گردند قبل از هر چیز باید بدانند که تکنیک‌های سئو به سه بخش کلاه‌ سفید، کلاه خاکستری و کلاه‌ سیاه تقسیم می‌شود.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه‌ سفید شامل کلیه تکنیک‌ها و روش‌هایی است که به‌صورت مجاز و با رعایت قوانین گوگل برای کسب رتبه سایت انجام می‌شود. برای دستیابی به نتیجه از طریق این تکنیک‌ها باید صبر بیشتری داشته باشید اما رتبه‌ای که از این طریق به دست می‌آید اعتبار بالایی دارد و امکان از دست دادن آن بسیار کم است.

سئو کلاه خاکستری

روش‌هایی که سئوکاران بکار می‌برند گاهی فریب و ترفند نیست اما چندان هم باروح قوانین گوگل مطابقت ندارد، این تکنیک‌ها سئو کلاه خاکستری نامیده می‌شوند. گوگل معمولاً برای بکار بردن این روش‌ها جریمه خاصی در نظر نمی‌گیرد اما ممکن است استفاده از آن‌ها در آینده برای شما دردسرساز شوند.

سئو کلاه سیاه

ترفندهای فریب خزنده‌های گوگل است که بعضاً خیلی سریع عمل می‌کنند و باعث می‌شوند صفحات شما در موتورهای جستجو رتبه بگیرند اما کاملاً خلاف قوانین گوگل هستند و این مجموعه از طریق به‌روزرسانی الگوریتم‌ها و خزنده‌های خود هرچند وقت یک‌بار سایت‌های متخلف را شناسایی کرده و جریمه می‌کند.

 

سایت‌هایی که توسط گوگل جریمه می‌شوند در مرحله اول از نتایج اول جستجو حذف‌شده و به صفحات دوم و سوم می‌روند و در مرحله بعد ممکن است برای همیشه از نتایج جستجو حذف شوند. سایتی که گوگل آن را از نتایج جستجو حذف می‌کند، عملاً مرده به‌حساب می‌آید و تمام هزینه و تلاشی که برای آن صرف کردید به هدر خواهد رفت. هنگام انتخاب مشاوره سئو دقت کنید فریب افرادیکه به شما وعده کسب رتبه‌های برتر در کمترین زمان را می‌دهند نخورید، چراکه تبعات منفی آن می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.

https://javadyasemi.ir/