گوگل سرچ کنسول که تا چند سال پیش با اسم گوگل وبمستر تولز شناخته می شد، یکی از ابزار های سئو است که توسط گوگل به صورت رایگان ارائه شده و اطلاعات مختلفی از فعالیت یک سایت، مثل میزان بازدید و ترافیک ورودی به سایت را نشان می دهد.

در واقع سرچ کنسول تمام اتفاقاتی که قبل از ورود کاربر به سایت شما رخ می دهد را به شما ارائه می کند تا بتوانید به کمک این اطلاعات، اهداف و استراتژی های سئو آینده خود را بهینه سازی کنید تا بازدهی بیشتری در سایت خود، مشاهده کنید. از مهم تر اطلاعاتی که سرچ کنسول در اختیار وبمستر ها قرار می دهد، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نرخ بازدید کاربران از سایت شما
  • کلمات کلید جستجو شده
  • لینک سازی های سایت
  • صفحات ایندکس شده در گوگل
  • نحوه فعالیت و وضعیت دسترسی خزنده های گوگل به سایت
  • بررسی ایرادات و خطاهای فنی سایت که باید رفع شوند
  • و …

برای گرفتن مشاوره سئو سایت به صورت رایگان می توانید با جواد یاسمی تماس بگیرید.

ویژگی های گوگل سرچ کنسول

اهمیت گوگل سرچ کنسول برای هر وبمستری مشهود است، ولی برای روشن سازی بیشتر باید به ویژگی های گوگل سرچ کنسول در اختیار وبمسترها قرار می دهد، اشاره نمود تا ضرورت استفاده از این ابزار برای همه آشکار شود. دقت داشته باشید که هر سایت به محض ثبت شدن و فعالیت در گوگل باید در گوگل سرچ کنسول ثبت شود تا وبمستر از زمان راه اندازی سایت، اطلاعات مفیدی به دست آورد که می تواند در ادامه راه و تدوین استراتژی سئو به او کمک کند. از مهم ترین ویژگی ها سرچ کنسول می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. رایگان بودن

اولین ویژگی سرچ کنسول، رایگان بودن آن است که به کسب و کارهای کوچک کمک می کند بدون هیچ گونه هزینه ای بتواند سایت خود را بهینه سازی کنید و ترافیک برای سایت خود جذب کنند.

  1. دسترسی به سایت

به وسیله سرچ کنسول می توانید از دسترسی خزنده های گوگل به سایت خود اطمینان حاصل کنید و به این شکل مطمئن باشید که سایت شما در نتایج جستجوی کاربران نمایش داده می شود.

  1. ایندکس سازی

می توانید به وسیله این ابزار صفحات مختلف سایت خود را در گوگل ایندکس کنید تا توسط خزنده ها بررسی و در نتایج گوگل نمایش داده شود. به علاوه می توانید صفحاتی که نمی خواهید در نتایج باشند و ایندکس شوند را حذف کنید.

  1. بررسی بهترین و مهم ترین کلمات

این ابزار به شما می گوید که کاربران بیشتر سراغ کدام کلمات شما آمده اند و بیشترین ترافیک سایت شما از کدام کلمات می باشد. بدین شکل شما می تواند استراتژی تولید محتوای خود را براساس کلمات کلید مناسب تر، پیاده سازی کنید و ترافیک بیشتری جذب کنید.

  1. بررسی لینک های سایت

همانطور که می دانید، یکی از استراتژی های سئو که در بهبود روند یک سایت تاثیر مثبت دارد، لینک سازی خارجی است که به اسم بک لینک هم شناخته می شود. حالا برای اطمینان از این که لینک های شما توسط گوگل در سایت های مختلف شناخته شوند، می توانید لیست سایت هایی که به شما لینک دهی داشته اند را در سرچ کنسول بررسی کنید

  1. رصد کارکرد درست سایت

به وسیله این ابزار می توانید، همواره سایت خود را رصد کنید که به درستی در تمام مرورگر ها کار می کند یا خیر. در صورتی که صفحات شما ایراد داشته باشد توسط سرچ کنسول نمایان می شود و دلایل این مشکلات نیز برای حل راحت تر آن در اختیار شما قرار می گیرد.

دسترسی به اطلاعات در سرچ کنسول

وقتی درباره ویژگی های سرچ کنسول صحبت کردیم، به اطلاعاتی اشاره کردیم که شما به وسیله آن ها سایت خود را بهینه می کنید، ولی این اطلاعات به چه شکل به دست وبمستر می رسند؟ سرچ کنسول گوگل، اطلاعات سایت شما در صفحه های مختلفی دسته بندی کرده که شما با مراجعه به این صفحات می توانید از اطلاعات مذکور که به شکل های مختلف مثل انواع نمودار، مشاهده و بررسی کنید. در ادامه بخش های مهم سرچ کنسول را بررسی می کنیم.

  1. عملکرد (Performance)

در این بخش گزارش کاملی از تعداد کلیک، ایمپرشن، نرخ کلیک و میانگین رتبه را به شما نشان می دهد که می توانید مشاهده کنید که چه تعداد از کاربران که مثلا کلمه خرید ماشین را سرچ کرده اند به سایت شما برخورده اند و چه تعداد وارد سایت شما شده اند.

در بخش عملکرد، گزینه مهمی به اسم کوئری (Queries) وجود دارد که به شما نشان می دهد، محبوب ترین کلمات سایت شما کدام بوده و بیشتر کاربران از چه طریقی به سایت شما مراجعه کرده اند. البته این تنها بخش مهم در صفحه عملکرد نیست و اطلاعات دیگری مانند نوع دیوایس های ورودی، کشورهایی که کاربران از طریق آن وارد سایت شده اند و صفحاتی که مورد بازدید قرار گرفته اند نیز قابل مشاهده است.

  1. ابزار بازرسی آدرس (URL Inspection Tool)

همانطور که قبل تر هم گفته شد، یکی از کاربرد های سرچ کنسول، ایندکس کردن صفحات مختلف سایت است که از طریق صفحه ابزار بازرسی آدرس می توانید صفحات مختلف را به شکل دستی ایندکس کنید. به علاوه اگر مانعی برای ایندکس شدن صفحات شما وجود داشته باشد، در همین صفحه اعلام می شود.

  1. گزارش (Coverage)

در این بخش وضعیت صفحات مختلف سایت شما مشخص می شود که به چه شکل است. این بخش 4 حالت کلی دارد که وضعیت صفحات شما را دسته بندی می کند. این 4 حالت شامل موارد زیر است.

معتبر (Valid): صفحات بدون هیچ مشکلی هستند و در گوگل ایندکس شده اند و به رنگ سبز نمایش داده می شوند.

مشکل دار ولی معتبر (Valid with warning): این صفحات در نتایج دیده می شوند، ولی شامل مشکلاتی هستند که گوگل این مشکلات را به شما هشدار می دهد. این صفحات به رنگ زرد هستند.

مشکل دار (Error): این صفحات به دلایل مختلف در گوگل ایندکس نشده اند و باید مشکلات آن ها رفع شود. این صفحات به رنگ قرمز نمایش داده می شوند.

مستثنی شده (Excluded): صفحات که به درخواست شما توسط خزندگان گوگل دنبال نمی شوند و به رنگ خاکستری در آمده اند.

  1. نقشه سایت (Sitemaps)

در این بخش می توان نقشه سایت خود را برای دسترسی راحت تر گوگل به تمام صفحات سایت، قرار داده و ثبت کنید. سایت مپ یک سایت یک فایل با فرمت XML است که حاوی تمام صفحات سایت می باشد که در صورت بارگزاری درست باعث می شود که ربات های گوگل به تمام صفحات سایت شما مراجعه کنند.

  1. درخواست حذف صفحه از گوگل (Removals)

صفحاتی که به هر دلیل نمی خواهید در جستجوی گوگل نمایش، دهید را می توانید در این بخش حذف کنید.

  1. ارتقا و بهبود عملکرد (Enhancements)

در این بخش به دو مبحث سرعت سایت و دسترسی بدون مشکل صفحات برای موبایل های هوشمند پرداخته شده است که می توانید آن ها را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل آن ها رفع کنید تا سئو سایت افزایش پیدا کند.

  1. لینک ها (Links)

در این بخش می توانید لینک دهی خارجی و داخلی سایت خود را با جزئیات بررسی کنید. در این بخش لینک های شما به داخلی و خارجی دسته بندی می شوند و با ذکر جزئیاتی مانند اسم سایت هایی که از آن ها لینک گرفته اید نمایش داده میشوند.

مشاوره سئو