سئو با جواد یاسمی در مشهد

تعریف سئو چیست و چرا سئو سایت مهم است ؟

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول که تا چند سال پیش با اسم گوگل وبمستر تولز شناخته می شد، یکی از ابزار های سئو است که توسط گوگل به صورت رایگان ارائه شده و اطلاعات مختلفی از فعالیت یک سایت، مثل میزان بازدید و ترافیک ورودی به سایت را نشان می دهد.

در واقع سرچ کنسول تمام اتفاقاتی که قبل از ورود کاربر به سایت شما رخ می دهد را به شما ارائه می کند تا بتوانید به کمک این اطلاعات، اهداف و استراتژی های سئو آینده خود را بهینه سازی کنید تا بازدهی بیشتری در سایت خود، مشاهده کنید. از مهم تر اطلاعاتی که سرچ کنسول در اختیار وبمستر ها قرار می دهد، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نرخ بازدید کاربران از سایت شما
  • کلمات کلید جستجو شده
  • لینک سازی های سایت
  • صفحات ایندکس شده در گوگل
  • نحوه فعالیت و وضعیت دسترسی خزنده های گوگل به سایت
  • بررسی ایرادات و خطاهای فنی سایت که باید رفع شوند
  • و …

برای گرفتن مشاوره سئو سایت به صورت رایگان می توانید با جواد یاسمی تماس بگیرید.

ویژگی های گوگل سرچ کنسول

اهمیت گوگل سرچ کنسول برای هر وبمستری مشهود است، ولی برای روشن سازی بیشتر باید به ویژگی های گوگل سرچ کنسول در اختیار وبمسترها قرار می دهد، اشاره نمود تا ضرورت استفاده از این ابزار برای همه آشکار شود. دقت داشته باشید که هر سایت به محض ثبت شدن و فعالیت در گوگل باید در گوگل سرچ کنسول ثبت شود تا وبمستر از زمان راه اندازی سایت، اطلاعات مفیدی به دست آورد که می تواند در ادامه راه و تدوین استراتژی سئو به او کمک کند. از مهم ترین ویژگی ها سرچ کنسول می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. رایگان بودن

اولین ویژگی سرچ کنسول، رایگان بودن آن است که به کسب و کارهای کوچک کمک می کند بدون هیچ گونه هزینه ای بتواند سایت خود را بهینه سازی کنید و ترافیک برای سایت خود جذب کنند.

  1. دسترسی به سایت

به وسیله سرچ کنسول می توانید از دسترسی خزنده های گوگل به سایت خود اطمینان حاصل کنید و به این شکل مطمئن باشید که سایت شما در نتایج جستجوی کاربران نمایش داده می شود.

  1. ایندکس سازی

می توانید به وسیله این ابزار صفحات مختلف سایت خود را در گوگل ایندکس کنید تا توسط خزنده ها بررسی و در نتایج گوگل نمایش داده شود. به علاوه می توانید صفحاتی که نمی خواهید در نتایج باشند و ایندکس شوند را حذف کنید.

  1. بررسی بهترین و مهم ترین کلمات

این ابزار به شما می گوید که کاربران بیشتر سراغ کدام کلمات شما آمده اند و بیشترین ترافیک سایت شما از کدام کلمات می باشد. بدین شکل شما می تواند استراتژی تولید محتوای خود را براساس کلمات کلید مناسب تر، پیاده سازی کنید و ترافیک بیشتری جذب کنید.

  1. بررسی لینک های سایت

همانطور که می دانید، یکی از استراتژی های سئو که در بهبود روند یک سایت تاثیر مثبت دارد، لینک سازی خارجی است که به اسم بک لینک هم شناخته می شود. حالا برای اطمینان از این که لینک های شما توسط گوگل در سایت های مختلف شناخته شوند، می توانید لیست سایت هایی که به شما لینک دهی داشته اند را در سرچ کنسول بررسی کنید

  1. رصد کارکرد درست سایت

به وسیله این ابزار می توانید، همواره سایت خود را رصد کنید که به درستی در تمام مرورگر ها کار می کند یا خیر. در صورتی که صفحات شما ایراد داشته باشد توسط سرچ کنسول نمایان می شود و دلایل این مشکلات نیز برای حل راحت تر آن در اختیار شما قرار می گیرد.

دسترسی به اطلاعات در سرچ کنسول

وقتی درباره ویژگی های سرچ کنسول صحبت کردیم، به اطلاعاتی اشاره کردیم که شما به وسیله آن ها سایت خود را بهینه می کنید، ولی این اطلاعات به چه شکل به دست وبمستر می رسند؟ سرچ کنسول گوگل، اطلاعات سایت شما در صفحه های مختلفی دسته بندی کرده که شما با مراجعه به این صفحات می توانید از اطلاعات مذکور که به شکل های مختلف مثل انواع نمودار، مشاهده و بررسی کنید. در ادامه بخش های مهم سرچ کنسول را بررسی می کنیم.

  1. عملکرد (Performance)

در این بخش گزارش کاملی از تعداد کلیک، ایمپرشن، نرخ کلیک و میانگین رتبه را به شما نشان می دهد که می توانید مشاهده کنید که چه تعداد از کاربران که مثلا کلمه خرید ماشین را سرچ کرده اند به سایت شما برخورده اند و چه تعداد وارد سایت شما شده اند.

در بخش عملکرد، گزینه مهمی به اسم کوئری (Queries) وجود دارد که به شما نشان می دهد، محبوب ترین کلمات سایت شما کدام بوده و بیشتر کاربران از چه طریقی به سایت شما مراجعه کرده اند. البته این تنها بخش مهم در صفحه عملکرد نیست و اطلاعات دیگری مانند نوع دیوایس های ورودی، کشورهایی که کاربران از طریق آن وارد سایت شده اند و صفحاتی که مورد بازدید قرار گرفته اند نیز قابل مشاهده است.

  1. ابزار بازرسی آدرس (URL Inspection Tool)

همانطور که قبل تر هم گفته شد، یکی از کاربرد های سرچ کنسول، ایندکس کردن صفحات مختلف سایت است که از طریق صفحه ابزار بازرسی آدرس می توانید صفحات مختلف را به شکل دستی ایندکس کنید. به علاوه اگر مانعی برای ایندکس شدن صفحات شما وجود داشته باشد، در همین صفحه اعلام می شود.

  1. گزارش (Coverage)

در این بخش وضعیت صفحات مختلف سایت شما مشخص می شود که به چه شکل است. این بخش 4 حالت کلی دارد که وضعیت صفحات شما را دسته بندی می کند. این 4 حالت شامل موارد زیر است.

معتبر (Valid): صفحات بدون هیچ مشکلی هستند و در گوگل ایندکس شده اند و به رنگ سبز نمایش داده می شوند.

مشکل دار ولی معتبر (Valid with warning): این صفحات در نتایج دیده می شوند، ولی شامل مشکلاتی هستند که گوگل این مشکلات را به شما هشدار می دهد. این صفحات به رنگ زرد هستند.

مشکل دار (Error): این صفحات به دلایل مختلف در گوگل ایندکس نشده اند و باید مشکلات آن ها رفع شود. این صفحات به رنگ قرمز نمایش داده می شوند.

مستثنی شده (Excluded): صفحات که به درخواست شما توسط خزندگان گوگل دنبال نمی شوند و به رنگ خاکستری در آمده اند.

  1. نقشه سایت (Sitemaps)

در این بخش می توان نقشه سایت خود را برای دسترسی راحت تر گوگل به تمام صفحات سایت، قرار داده و ثبت کنید. سایت مپ یک سایت یک فایل با فرمت XML است که حاوی تمام صفحات سایت می باشد که در صورت بارگزاری درست باعث می شود که ربات های گوگل به تمام صفحات سایت شما مراجعه کنند.

  1. درخواست حذف صفحه از گوگل (Removals)

صفحاتی که به هر دلیل نمی خواهید در جستجوی گوگل نمایش، دهید را می توانید در این بخش حذف کنید.

  1. ارتقا و بهبود عملکرد (Enhancements)

در این بخش به دو مبحث سرعت سایت و دسترسی بدون مشکل صفحات برای موبایل های هوشمند پرداخته شده است که می توانید آن ها را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل آن ها رفع کنید تا سئو سایت افزایش پیدا کند.

  1. لینک ها (Links)

در این بخش می توانید لینک دهی خارجی و داخلی سایت خود را با جزئیات بررسی کنید. در این بخش لینک های شما به داخلی و خارجی دسته بندی می شوند و با ذکر جزئیاتی مانند اسم سایت هایی که از آن ها لینک گرفته اید نمایش داده میشوند.

مشاوره سئو

۱۷ خرداد ۰۰ ، ۲۲:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یاسمی

Google Search Console یا سرچ کنسول گوگل چیست ؟

کنسول جستجوی گوگل یک ابزار قدرتمند برای بررسی وضعیت وب‌سایت است و به مالکین وب‌سایت اجازه می‌دهد نگاه عمیق‌تری به اینکه گوگل چگونه سایت آنها را می‌بیند، داشته باشند. این بینش برای افرادی که هدفشان افزایش بازدید جستجوی گوگل است، و می خواهند افزایش رتبه در جستجوی گوگل را تجربه کنند،بسیار اهمیت دارد. ابزار سرچ کنسول گوگل یا گوگل وبمستر تولز که نسخه ی قدیمی تر این ابزار است، مدیران وب‌سایت را قادر می‌سازد تا مشکلات را بهتر بشناسند و جایگاه مناسب‌تری در نتایج جستجو داشته باشند.

مشاوره سئو

 چرا به کنسول گوگل نیاز دارید؟

ابزارهایی که گوگل ارایه می‌دهد رایگان هستند و مدیران وب‌سایت را آگاه می‌کند که آیا سایت آنها توسط موتورهای جستجو به درستی دیده می‌شود یا خیر؟

کنسول جستجوی گوگل، سرویس رایگانی است که به شما کمک می‌کند تا حضور وب سایت خود را در نتایج جستجو مدیریت کنید و برای افزایش بازدید گوگل از سایت، استراتژی مناسبی را انتخاب کنید. در ادامه، مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان با ابزار سرچ کنسول گوگل انجام داد را بررسی خواهیم کرد:

بررسی گزارش ربات‌های گوگل از سایت با ابزار سرچ کنسول گوگل

این ابزارها بررسی می‌کنند که ربات‌های موتورهای جستجو هنگام بررسی وب‌سایت شما دچار خطا نشده باشند. اگر در وب‌سایت خطاهای Crawl (پروسه خزیدن موتور جستجو در وب‌سایت) وجود داشته باشد، بدین معنی است که بازدیدکنندگان به صفحاتی منتقل می‌شوند که محتوایی ندارد. شما می‌خواهید بازدیدکنندگان به راحتی و به سرعت به اطلاعات وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند و مشکلی نداشته باشند. بنابراین با استفاده از این ابزارها با شناختن خطاهای Crawl و هدایت آنها به محتوای صحیح، می‌توانید این مشکل را حل کنید.

بهینهسازی سرعت وب‌سایت با سرچ کنسول 

طبق عقیده‌ گوگل در حالت ایده‌آل، سرعت لود وب‌سایت شما باید ۱ ثانیه باشد. ابزارهای تجزیه‌وتحلیل گوگل، به شما اجازه می‌دهند بررسی کنید که برای افزایش سرعت سایت خود، چه کارهایی را باید انجام دهید.

بررسی سایت از لحاظ وجود بدافزار 

گوگل همیشه هوای شما را دارد. اگر وب‌سایت شما در معرض خطر قرار گرفته باشد، از طریق ایمیل و کنسول گوگل، یک پیام در مورد مشکل بوجود آمده دریافت می‌کنید. معمولا اگر گوگل مشکل امنیتی را پیدا کند، به بازدیدکنندگان وب‌سایت نیز پیغام هشداری نمایش داده می‌دهد تا از آنها نیز محافظت کند. این پیغام تا زمانی که ویروس یا بدافزار مربوطه را حذف کنید، هنگام بارگذاری سایت نمایش داده می‌شود.

اخیرا گوگل اعلام کرده است که بررسی‌های امنیتی وب‌سایت‌ها، کنسول جستجو را بهبود داده است و این کنسول در حال حاضر گزارش‌های دقیق‌تری را ارایه می‌کند. انواع گزارش‌های امنیتی که می‌تواند نشان دهد شامل:

  • بدافزارها
  • صفحات فیشینگ 
  • دانلود فایل‌های مخرب
  • دانلود های غیرمعمول و ناخواسته

در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از این گزارش‌ها را مشاهده کنید :

چه کسانی به شما لینک زده‌اند

اینکه بفهمید چه کسانی به سایت شما لینک زده‌اند بسیار مهم است. اگر شما لینک‌های زیادی به سایت های غیرمرتبط دارید، به این علت توسط گوگل جریمه می‌شوید. داشتن چنین لیستی از لینک‌ها به شما اجازه می‌دهد به راحتی لینک‌های مورد نظر را حذف کنید. استفاده درست از بک‌لینک‌ها تاثیر زیادی در افزایش بازدید جستجوی گوگل خواهد داشت.

گوگل چک می‌کند که آیا می‌تواند بدون مشکل سایت شما را تحلیل کند.

برخی از افزونه‌ها در CMS ها از تکنیک‌های بلاک‌کننده جاوا اسکریپت و CSS استفاده می‌کنند و به ربات‌های گوگل اجازه نمی‌دهند که سایت شما را بررسی کنند. گوگل به شما خواهد گفت که آیا در پروسه تحلیل، وب‌سایت شما دچار مشکل شده است یا خیر، لذا در صورت چنین اتفاقی، با خبر رسانی به گوگل، می‌توانید مشکل را برطرف کنید.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه نرم افزار مدیریت محتوا مقاله ما را مطالعه نمایید.

 

دیگر موارد لزوم استفاده از کنسول جستجو گوگل :

  • ایجاد محتوای جدید، و حذف محتوایی که نمی‌خواهید در نتایج جستجو نمایش داده شود
  • ایجاد تغییرات در سایت، با کمترین میزان به هم‌ریختگی در نتایج جستجو
  • ایجاد و نظارت بر محتوایی که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود
  • ایجاد sitemap 
  • مشاهده اینکه چه کلمات کلیدی، منجر به بهبود نتایج جستجو می‌شود
  • مدیریت داده های ساخت یافته در محتوای صفحات
۱۷ خرداد ۰۰ ، ۲۲:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یاسمی

درباره کنسول جستجو

Google Search Console یک سرویس رایگان است که توسط Google ارائه می شود و به شما کمک می کند حضور سایت خود را در نتایج جستجوی Google نظارت ، حفظ و عیب یابی کنید. برای گنجاندن در نتایج جستجوی Google لازم نیست که در Search Console ثبت نام کنید ، اما Search Console به شما کمک می کند نحوه مشاهده Google از سایت شما را درک کرده و بهبود ببخشید.

Search Console ابزارها و گزارشاتی را برای اقدامات زیر ارائه می دهد:

تأیید کنید که Google می تواند سایت شما را پیدا کند و به آن بپردازد.
مشکلات نمایه سازی را برطرف کنید و مجدداً فهرست بندی کنید محتوای جدید یا به روز شده.
مشاهده داده های ترافیک جستجوی Google برای سایت خود: هر چند وقت یک بار سایت شما در جستجوی Google ظاهر می شود ، پرسش های جستجو سایت شما را نشان می دهد ، جستجوگران هر چند وقت یکبار برای این سeriesالات کلیک می کنند و موارد دیگر.
هنگامی که Google با نمایه سازی ، هرزنامه یا سایر موارد در سایت شما روبرو می شود ، هشدارها را دریافت کنید.
به شما نشان می دهد کدام سایت ها به وب سایت شما پیوند دارند
عیب یابی مشکلات AMP ، قابلیت استفاده از تلفن همراه و سایر ویژگی های جستجو.
چه کسی باید از Search Console استفاده کند؟
هر کسی با یک وب سایت! از عمومی به متخصص ، از تازه وارد به پیشرفته ، Search Console می تواند به شما کمک کند.

صاحبان مشاغل: حتی اگر خودتان از Search Console استفاده نمی کنید ، باید از آن آگاه باشید ، با اصول بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو آشنا شوید و بدانید چه ویژگی هایی در جستجوی Google وجود دارد.
متخصصان یا بازاریابان سئو: همانطور که کسی روی بازاریابی آنلاین تمرکز دارد ، Search Console به شما کمک می کند تا بازدید وب سایت خود را کنترل کنید ، رتبه بندی خود را بهینه کنید و در مورد ظاهر نتایج جستجوی سایت خود آگاهانه تصمیم بگیرید. شما می توانید از اطلاعات موجود در Search Console برای تأثیرگذاری بر تصمیمات فنی وب سایت و انجام تجزیه و تحلیل پیشرفته بازاریابی همراه با سایر ابزارهای Google مانند Analytics ، Google Trends و Google Ads استفاده کنید.
مدیران سایت: شما به عنوان مدیر سایت به عملکرد سالم سایت خود اهمیت می دهید. Search Console به شما امکان می دهد تا به راحتی خطاهای سرور ، مشکلات بارگذاری سایت و موارد امنیتی مانند هک و بدافزار را کنترل کرده و در مواردی آنها را برطرف کنید. همچنین می توانید از آن برای اطمینان از نگهداری سایت یا تنظیماتی که انجام می دهید با توجه به عملکرد جستجو اطمینان حاصل کنید.
توسعه دهندگان وب: اگر در حال ایجاد نشانه گذاری و / یا کد واقعی برای سایت خود هستید ، Search Console به شما کمک می کند تا موارد مشترک با نشانه گذاری ، مانند خطاهای داده های ساخت یافته را کنترل و برطرف کنید.

https://javadyasemi.ir/technical-seo/google-search-console/

۱۷ خرداد ۰۰ ، ۲۲:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یاسمی

301 تغییر مسیر دهید

تعریف
هدایت 301 هدایت دائمی از یک صفحه وب سایت به صفحه دیگر وب سایت است. برخلاف ریدایرکت 302 که موقتی است ، ریدایرکت 301 به موتورهای جستجو سیگنال می دهد که URL صفحه جدید باید ایندکس شود و صفحه قدیمی از رده خارج است. موتورهای جستجو ممکن است از این اطلاعات برای خزیدن و نمایه سازی URL جدید استفاده کنند (اگرچه تغییر مسیر 301 لزوماً وقوع این امر را تضمین نمی کند).

301 تغییر مسیر باید هر زمان که یک صفحه وب سایت موجود به نفع یک صفحه وب سایت با یک URL متفاوت حذف شود ، اجرا شود. 301 تغییر مسیر پس از اتمام انتقال از یک CMS (سیستم مدیریت محتوا) به سیستم دیگر ، معمول است. این موارد همچنین معمول است که صفحات قدیمی و قدیمی باید حذف شوند.

بهترین روش این است که یک صفحه حذف شده را به صفحه ای هدایت کنید که احتمالاً به س visitال بازدیدکننده وب سایت پاسخ می دهد. اگر یک استراتژی تغییر مسیر یک به یک امکان پذیر نباشد ، بسیاری از وب سایت ها صفحه حذف شده را به صفحه اصلی هدایت می کنند.

چرا هدایت 301 مهم است؟
تغییر مسیر 301 به ارسال کاربران به مکان جدیدی که محتوا به آن منتقل شده است کمک می کند. همچنین به جلوگیری از خطاهای 404 کمک می کند و می تواند برای انتقال ارزش ویژه به صفحات جدید برای اهداف SEO استفاده شود.

چگونه می توانم تغییر مسیر 301 انجام دهم؟
برخی از تغییر مسیرها را می توان از طریق پلاگین ها و مضامین وب سایت در محل انجام داد. کارهای دیگر را می توان در سطح سرور انجام داد ، اغلب از طریق کدی که به پرونده .htaccess اضافه شده است.

چرا تغییر مسیر 301 من کار نمی کند؟
به نظر می رسد که اغلب ، 301 هدایت مجدد خراب است ، اما به درستی کار می کند.

برای عیب یابی سریع 301 تغییر مسیرهایی که کار نمی کنند:

حافظه پنهان مرورگر خود را پاک کنید.
301 هدایت مجدد خود را از مکان خود حذف کرده و دوباره به آن اضافه کنید.

https://javadyasemi.ir/

۱۷ خرداد ۰۰ ، ۲۱:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یاسمی