کنسول جستجوی گوگل یک ابزار قدرتمند برای بررسی وضعیت وب‌سایت است و به مالکین وب‌سایت اجازه می‌دهد نگاه عمیق‌تری به اینکه گوگل چگونه سایت آنها را می‌بیند، داشته باشند. این بینش برای افرادی که هدفشان افزایش بازدید جستجوی گوگل است، و می خواهند افزایش رتبه در جستجوی گوگل را تجربه کنند،بسیار اهمیت دارد. ابزار سرچ کنسول گوگل یا گوگل وبمستر تولز که نسخه ی قدیمی تر این ابزار است، مدیران وب‌سایت را قادر می‌سازد تا مشکلات را بهتر بشناسند و جایگاه مناسب‌تری در نتایج جستجو داشته باشند.

مشاوره سئو

 چرا به کنسول گوگل نیاز دارید؟

ابزارهایی که گوگل ارایه می‌دهد رایگان هستند و مدیران وب‌سایت را آگاه می‌کند که آیا سایت آنها توسط موتورهای جستجو به درستی دیده می‌شود یا خیر؟

کنسول جستجوی گوگل، سرویس رایگانی است که به شما کمک می‌کند تا حضور وب سایت خود را در نتایج جستجو مدیریت کنید و برای افزایش بازدید گوگل از سایت، استراتژی مناسبی را انتخاب کنید. در ادامه، مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان با ابزار سرچ کنسول گوگل انجام داد را بررسی خواهیم کرد:

بررسی گزارش ربات‌های گوگل از سایت با ابزار سرچ کنسول گوگل

این ابزارها بررسی می‌کنند که ربات‌های موتورهای جستجو هنگام بررسی وب‌سایت شما دچار خطا نشده باشند. اگر در وب‌سایت خطاهای Crawl (پروسه خزیدن موتور جستجو در وب‌سایت) وجود داشته باشد، بدین معنی است که بازدیدکنندگان به صفحاتی منتقل می‌شوند که محتوایی ندارد. شما می‌خواهید بازدیدکنندگان به راحتی و به سرعت به اطلاعات وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند و مشکلی نداشته باشند. بنابراین با استفاده از این ابزارها با شناختن خطاهای Crawl و هدایت آنها به محتوای صحیح، می‌توانید این مشکل را حل کنید.

بهینهسازی سرعت وب‌سایت با سرچ کنسول 

طبق عقیده‌ گوگل در حالت ایده‌آل، سرعت لود وب‌سایت شما باید ۱ ثانیه باشد. ابزارهای تجزیه‌وتحلیل گوگل، به شما اجازه می‌دهند بررسی کنید که برای افزایش سرعت سایت خود، چه کارهایی را باید انجام دهید.

بررسی سایت از لحاظ وجود بدافزار 

گوگل همیشه هوای شما را دارد. اگر وب‌سایت شما در معرض خطر قرار گرفته باشد، از طریق ایمیل و کنسول گوگل، یک پیام در مورد مشکل بوجود آمده دریافت می‌کنید. معمولا اگر گوگل مشکل امنیتی را پیدا کند، به بازدیدکنندگان وب‌سایت نیز پیغام هشداری نمایش داده می‌دهد تا از آنها نیز محافظت کند. این پیغام تا زمانی که ویروس یا بدافزار مربوطه را حذف کنید، هنگام بارگذاری سایت نمایش داده می‌شود.

اخیرا گوگل اعلام کرده است که بررسی‌های امنیتی وب‌سایت‌ها، کنسول جستجو را بهبود داده است و این کنسول در حال حاضر گزارش‌های دقیق‌تری را ارایه می‌کند. انواع گزارش‌های امنیتی که می‌تواند نشان دهد شامل:

  • بدافزارها
  • صفحات فیشینگ 
  • دانلود فایل‌های مخرب
  • دانلود های غیرمعمول و ناخواسته

در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از این گزارش‌ها را مشاهده کنید :

چه کسانی به شما لینک زده‌اند

اینکه بفهمید چه کسانی به سایت شما لینک زده‌اند بسیار مهم است. اگر شما لینک‌های زیادی به سایت های غیرمرتبط دارید، به این علت توسط گوگل جریمه می‌شوید. داشتن چنین لیستی از لینک‌ها به شما اجازه می‌دهد به راحتی لینک‌های مورد نظر را حذف کنید. استفاده درست از بک‌لینک‌ها تاثیر زیادی در افزایش بازدید جستجوی گوگل خواهد داشت.

گوگل چک می‌کند که آیا می‌تواند بدون مشکل سایت شما را تحلیل کند.

برخی از افزونه‌ها در CMS ها از تکنیک‌های بلاک‌کننده جاوا اسکریپت و CSS استفاده می‌کنند و به ربات‌های گوگل اجازه نمی‌دهند که سایت شما را بررسی کنند. گوگل به شما خواهد گفت که آیا در پروسه تحلیل، وب‌سایت شما دچار مشکل شده است یا خیر، لذا در صورت چنین اتفاقی، با خبر رسانی به گوگل، می‌توانید مشکل را برطرف کنید.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه نرم افزار مدیریت محتوا مقاله ما را مطالعه نمایید.

 

دیگر موارد لزوم استفاده از کنسول جستجو گوگل :

  • ایجاد محتوای جدید، و حذف محتوایی که نمی‌خواهید در نتایج جستجو نمایش داده شود
  • ایجاد تغییرات در سایت، با کمترین میزان به هم‌ریختگی در نتایج جستجو
  • ایجاد و نظارت بر محتوایی که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود
  • ایجاد sitemap 
  • مشاهده اینکه چه کلمات کلیدی، منجر به بهبود نتایج جستجو می‌شود
  • مدیریت داده های ساخت یافته در محتوای صفحات