سئو فنی چیست؟ 

 

https://ahrefs.com/blog/technical-seo/


SEO فنی فرایند بهینه سازی وب سایت شما برای کمک به موتورهای جستجو مانند Google برای پیدا کردن ، درک و فهرست بندی صفحات شما است.
اگرچه موتورهای جستجوی مدرن مانند Google در کشف و درک محتوا نسبتاً ماهر هستند ، اما بسیار کامل نیستند. مسائل فنی می توانند به راحتی از خزیدن ، نمایه سازی و نمایش صفحات وب در نتایج جستجو جلوگیری کنند.

در این پست ، ما چندین بهترین روش فنی SEO را بررسی خواهیم کرد که هر کس می تواند بدون توجه به توانایی فنی ، آنها را اجرا کند.

اطمینان حاصل کنید که محتوای مهم "خزنده" و "فهرست پذیر" است
از HTTP استفاده کنید
مشکلات محتوای تکراری را برطرف کنید
نقشه سایت ایجاد کنید
برای محتوای چند زبانه از hreflang استفاده کنید
HTTP را به HTTPS هدایت کنید
برای به دست آوردن "قطعه های غنی" از نشانه گذاری طرح استفاده کنید
صفحات یتیم را برطرف کنید
اطمینان حاصل کنید که صفحات شما سریع بارگیری می شوند
از طرحواره برای بهبود شانس گنجاندن نمودار دانش استفاده کنید
پیوندهای داخلی را دنبال نکنید

 

 


1. اطمینان حاصل کنید که محتوای مهم "خزنده" و "فهرست پذیر" است
خزیدن این است که موتورهای جستجو چگونه بیشتر مطالب جدید را کشف می کنند. این جایی است که یک عنکبوت از صفحات وب شناخته شده اطلاعات جدید را بازدید و بارگیری می کند.

به عنوان مثال ، بگذارید بگوییم شما یک صفحه جدید به سایت خود اضافه کرده و از صفحه اصلی خود به آن پیوند دهید. وقتی Google بعدی صفحه اصلی شما را جستجو می کند ، پیوند به صفحه جدید را پیدا می کند. سپس ، اگر تصمیم بگیرد که محتوای موجود در آن صفحه برای جستجوگران ارزشمند است ، فهرست می شود.

این فرآیند به خوبی کار می کند ، به شرطی که موتورهای جستجو را از خزیدن یا نمایه سازی یک صفحه مسدود نکنید.

Robots.txt فایلی است که به موتورهای جستجو مانند Google می گوید کدام صفحات را می توانند بخوانند و نمی توانند خزنده شوند. با رفتن به yourwebsite.com/robots.txt می توانید آن را مشاهده کنید.
در مثال بالا ، این دو خط ساده از کد ، موتورهای جستجو را از خزیدن هر صفحه در وب سایت مسدود می کنند. بنابراین می توانید ببینید که این پرونده چقدر می تواند خلق و خوی باشد و همچنین انجام اشتباهات پرهزینه آسان است.

می توانید بررسی کنید که کدام صفحات (در صورت وجود) توسط robots.txt در کنسول جستجوی Google مسدود شده اند. فقط به گزارش پوشش بروید ، برای مشاهده URL های استثنا شده ضامن شوید ، سپس به دنبال خطای "Blocked by robots.txt" باشید.
اگر در آنجا URL هایی وجود دارد که نباید مسدود شوند ، برای رفع مشکل باید فایل robots.txt خود را حذف یا ویرایش کنید.

با این حال ، صفحات قابل خزش همیشه قابل فهرست نیستند. اگر صفحه وب شما دارای یک برچسب روبات متا یا عنوان x-robots روی "noindex" باشد ، موتورهای جستجو نمی توانند صفحه را فهرست کنند.

با گزارش رایگان صفحه در مورد Toolbar جستجوگر Ahrefs می توانید بررسی کنید که آیا این مورد برای هر صفحه وب وجود دارد.
برای بررسی برچسب های سرکش noindex در تمام صفحات ، با سایت حسابرسی در ابزارهای مدیر وب Ahrefs یک خزنده اجرا کنید و گزارش نمایه سازی را برای هشدارهای "صفحه Noindex" بررسی کنید.
برای از بین بردن برچسب متا ‘noindex یا x ‑ robots-tag برای هر صفحه ای که باید نمایه شود ، این موارد را برطرف کنید.

 


2. از HTTPS استفاده کنید
HTTPS اطلاعات ارسالی بین یک وب سایت و بازدید کنندگان آن را رمزگذاری می کند. به شما کمک می کند تا از اطلاعات حساس مانند جزئیات کارت اعتباری در معرض خطر قرار نگیرید.

با توجه به مزایای HTTPS برای کاربران وب ، تعجب آور نیست که از سال 2014 به بعد عامل رتبه بندی باشد.

چگونه می فهمید سایت شما از HTTPS استفاده می کند؟

به https://www.yourwebsite.com بروید و نماد قفل را در نوار بارگیری بررسی کنید.
اگر هشدار قرمز "غیر ایمن" قرمز مشاهده کردید ، از HTTPS استفاده نمی کنید و باید گواهینامه TLS / SSL را نصب کنید. این موارد را می توانید به صورت رایگان از LetsEncrypt دریافت کنید.
اگر هشدار خاکستری "غیر ایمن" را مشاهده کردید...

 

 

3. مشکلات محتوای تکراری را برطرف کنید
محتوای تکراری جایی است که محتوای مشابه یا مشابه آن در بیش از یک مکان در وب ظاهر می شود. این اتفاق می تواند در یک وب سایت یا در چندین سایت رخ دهد.

به عنوان مثال ، این پست از Buffer در دو مکان نشان داده می شود:

https://buffer.com/library/social-media-manager-checklist
https://buffer.com/resources/social-media-manager-checklist

علی رغم آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند ، Google سایت ها را به دلیل داشتن محتوای تکراری جریمه نمی کند. آنها این را چندین بار تأیید کرده اند.

اما محتوای تکراری می تواند مسائل دیگری ایجاد کند ، از جمله:

URL های نامطلوب یا غیر دوستانه در نتایج جستجو.
رقت بک لینک
هدر رفتن بودجه خزیدن
محتوای خراشیده یا سندیکای بالاتر از شما است.
می توانید صفحات با مشکلات محتوای تکراری را در Google Search Console مشاهده کنید. فقط به گزارش پوشش بروید ، برای مشاهده URL های استثنا شده ، تغییر وضعیت دهید ، سپس به دنبال مسائل مربوط به موارد تکراری باشید.
Google معنی این مسائل و نحوه رفع آنها را در اینجا توضیح می دهد.

با این حال ، Search Console فقط به شما در مورد URL هایی که Google آنها را کپی کرده است می گوید. خیلی خوب ممکن است موارد محتوای تکراری دیگری وجود داشته باشد که Google متوجه آنها نشده است. برای یافتن این موارد ، با ابزارهای Ahrefs Webmaster یک خزیدن رایگان انجام دهید و گزارش محتوای تکراری را بررسی کنید.

10 canonicalization


با انتخاب یک URL در هر گروه از نسخه های تکراری ، مشکلات را برطرف کنید تا نسخه "متعارف" (اصلی) باشد.